DFDS 0,000
9/11-2005
Så gled DFDS i alkoholen
9.11-2005
Med kopi til de faglige organisationer udsendte DFDS i går en meddelelse til kaptajnerne i DFDS om "Rederiets alkoholpolitik m.v.".
Rederiet valgte at se bort fra alle saglige argumenter mod en forbudspolitik. Fra 1. februar 2006 må ingen besætningsmedlemmer indtage alkohol hverken i arbejdstid eller fritid ombord.
Vindene har lagt sig fra juni-måneds medieevent, som rederiet skriver med andre ord, så nu er det tide at stå frem og reklamere for intensiv ædruelighed!
Det er bedrøveligt at de stadig levende besætningsmedlemmerne igen skal tages som gidsler i et reklamefif.
Ekstrabladets og TV2's juni-overskrifter står ikke alene i tiden. Med stabile og jævne intervaller overvældes vi af betonoverskrifter om alle de livsfarer vi udsættes for på den daglige vej. Og det sælger så det forslår. Politikere springer på stribe ret og bekendtgør udvalg, betænkninger og nye lovindgreb. En skønne dag må vi kun forlade vores hoveddør ved særlig tilladelse og ansvar for at pådrage andre mennesker lugtgener og fare for sammenstød på gangstierne. Kulturpersonligheder som kommenterer konkurrence i curling, må ikke indrømme i deres erindringer, at de har kigget lystent på en 17-årig efter de selv passerede de 30. Sådan er tiden, - og medierne sætter dagsorden i samfundet som aldrig før med skræksenarie efter skræksenarie, som helst skal puste til dobbeltmoral og den indre svinehund.
Besætningsmedlemmer som pålægges at arbejde 12 hektiske timer i døgnet, må nu ikke lukke dagen med en pilsner eller et glas vin. Vi ved alle at det har vi udmærket godt af, og vores almene fornuft forbedres (men man må ikke sige højt at man hellere vil reddes af en besætning med lidt alkohol i blodet, end den tilsvarende besætning med 0,0). Misbrug og Storebæltsbroen skræmmer.
Storebæltsbroen kan intet alkoholforbud skærme. Det er elskeligt mediestof i kæmpebogstaver at den påsejles i en brandert. Og det bliver den sikkert igen hvis vi venter længe nok, hvorefter ministeren foreslår forbud mod salg af alkohol incl. letøl til skibene. Og endeligt i år x, salg af alkohol globalt set. Så kan vi rigtig få "finske og færøske" tilstande, med hjemmebryg og politiet i hælene på tidlig død.
Forbud fører til snavs og kriminalitet. Vi har "fremragende" historiske eksempler, også nutidige, som ikke maner til gentagelse. Men medierne sætter typerne, politikerne snakker dem efter deres tilsyneladende mund og erhvervslederne lurer på reklamefiffet. Så skidt med konsekvenserne.
De faglige organisationer forsøgte med alle tænkelige midler at hjælpe DFDS efter juni-skvulperiet. Takken er det DFDS forstår som det lette og sloganegnede, fremfor en understregning af kaptajnernes ansvar.